Blog SPF

BEAUTYBLOG

Hier blijf je op de hoogte van alle nieuwtjes in mijn wereld van Gezondheid - Beauty & Lifestyle.

UVA, UVB, SPF, ZONKRACHT,...

Wat betekent het en hoe zit dat nu precies?

Er veel verwarring is over alles wat te maken heeft met SPF, de verschillende soorten UV-straling, hun effect en bijvoorbeeld het gebruik van zonnebrand.


Is het jou ook niet echt helemaal duidelijk?  We zetten de belangrijkte weetjes even voor je op een rijtje.

SOORTEN UV-STRALING


We onderscheiden drie soorten UV-straling : UVA, UVB en UVC. Deze laatste is je waarschijnlijk compleet onbekend.  Dat is ook niet vreemd want ze dringt over het algemeen niet door de atmosfeer en heeft daarom geen enkele impact op de huid.

UVA en UVB-straling zijn echter altijd en overal aanwezig.  Ze beïnvloeden onze huid 365 dagen per jaar.


UVA (A=AGING)

UVA-stralen hebben een lange golf en dringen tot diep door in de huid (tot in de dermis). Hier kunnen ze collageen en elastine aantasten en het is hierdoor de belangrijkste oorzaak van vroegtijdige huidveroudering en huidkanker. Zo'n 95% van de UV-straling die de huid bereikt is UVA. Zélfs op dichtbewolkte dagen is ze aanwezig. Ze dringt ook door glas en, in tegenstelling tot UVB, voel je niet dat het een impact heeft op je huid.  


De UV-straling veroorzaakt door zonnebanken kan drie keer zo sterk zijn als de straling afkomstig van de middagzon in de zomer. Door de duidelijk aangetoonde link tussen zonnebanken en huidkanker is het commercieel gebruik van zonnebanken in Australië inmiddels overal verboden.


UVB  (B=BURNING)


UVB-stralen zijn veel krachtiger dan UVA-stralen, maar hebben een korte golf waardoor ze minder diep in de huid doordringen (vnl tot in de epidermis).  Ze veroorzaken DNA-schade en zonverbranding. 

Een rode huid na blootstelling aan de zon, verkleuringen of andere veranderingen in het huidoppervlak worden ook veroorzaakt door UVB.


In zonnige gebieden en op grote hoogte is er nóg meer UVB-straling (hierdoor kun je tijdens het skiën snel verbranden). De intensiteit van UVB varieert en is afhankelijk van waar je bent en van het tijdstip van de dag.


VITAMINE D


Vitamine D is belangrijk voor je gezondheid. Het reguleert de calciumspiegel in ons bloed en helpt onze botten, spieren en tanden gezond te houden. UVB stimuleert je huid om vitamine D aan te maken. Maar de intensiteit van je locatie, de tijd van de dag en het seizoen. Het is dus een fabel dat we een tekort aan vitamine D oplopen door het gebruiken van zonnebrandcrème die ons beschermt tegen UV-straling!


Ook leeftijd en eetpatronen kunnen een rol spelen in het ontstaan van een vitamine D tekort. Als je ouder wordt heeft je huid meer moeite met het aanmaken van vitamine D, en onvoldoende inname van vitamine D-rijke voeding kan eveneens leiden tot een vitamine D tekort.

 

SPF


De SPF (= Sun Protection Factor) geeft aan hoe lang de zonnebrand je beschermt tegen UVB voordat je huid begint te verbranden. Het geeft ook een indicatie van het percentage UVB-straling waartegen de zonnefilters je kunnen beschermen.  Let op, het zegt niets over de bescherming tegen UVA.  Maar raak niet in paniek – we verklappen je nu vast dat een breedspectrum zonnebrand je beschermt tegen zowel UVB als UVA-straling.

.

  • SPF15: houdt 93% van de UV-straling tegen. Het duurt 15 keer zo lang voordat je verbrand, vergeleken met het onbeschermd blootstellen van je huid aan de zon. Prima voor een dagje waar je maar een paar keer kort buiten komt
  • SPF30: houdt 97% van de UV-straling tegen. Het duurt 30 keer zo lang voordat je verbrand, vergeleken met het onbeschermd blootstellen van je huid aan de zon. Prima voor een dag dat je meer buiten bent.
  • SPF50: houdt 98% van de UV-straling tegen. Het duurt 50 keer zo lang voordat je verbrand, vergeleken met het onbeschermd blootstellen van je huid aan de zon. Prima als je de hele dag buiten in de zon bent.


BREEDSPECTRUM BESCHERMING


Breedspectrum zonnebrand biedt bescherming tegen zowel UVA- als UVB-stralen, waardoor je je risico op verbranding, vroegtijdige huidveroudering en huidkanker kunt verminderen. Een breedspectrum zonnebrand bevat een combinatie van verschillende zonnefilters, die beschermen tegen verschillende soorten UV-straling.


HOEVEEL EN HOE VAAK AANBRENGEN?


Je moet genoeg zonnebrand moet gebruiken om je huid voldoende te beschermen. De algemene aanbeveling is om een theelepel zonnebrand te gebruiken voor elk van de volgende gebieden: het gezicht, de nek, elk ledemaat, de voorkant van het lichaam en de achterkant. Dat komt uit op ongeveer 35 ml als je over hele lichaam zonnebrand aanbrengt.

Vergeet niet regelmatig bij te smeren. Over het algemeen wordt aangeraden om iedere 2 uur opnieuw voldoende zonnebrand aan te brengen. 


De UV-straling in Australië is veel sterker dan in Europa. Daarom zijn de maatstaven waar zonbescherming aan moet voldoen veel strikter in Australië dan in andere landen.


We zijn er dan ook trots op dat al onze ALPHA-H SPF producten van de Therapeutic Goods Adminstration (TGA) het predikaat "therpeutic sunscreen" hebben gekregen (in tegenstelling tot 'cosmetic sunscreen').

Meer Blogitems

Festival Fever

De Musthaves voor een geslaagd festival op een rijtje!

Festivals!  'The place' om eens helemaal los te gaan als het op je outfit aankomt! Ben je niet thuis in de wereld van de hairfeathers en de fringeboots?Hier vind je enkele tips & tricks die van jou een rasrechte festivalbabe maken. (lees meer..)

ALPHA-H Liquid Gold

Alles wat je wilde weten over deze Award-Winning bestseller!

Onze wereldwijde bestseller Liquid Gold bestaat al bijna 20 jaar. Het is inmiddels zo'n populair product dat er maar liefst twee per minuut van verkocht worden!  (lees meer..)

VITAMINES

A, B, C, E,.. welke vitamines heeft jouw huid nodig?

Een goede huidverzorgingsroutine is de basis van een mooie huid, maar bij specifieke problemen (zoals een vochtarme huid, pigmentvlekjes of couperose) is extra hulp in de vorm van vitamines soms nodig.  (lees meer ..)